Państwowa Ewidencja Gruntów i Budynków obejmuje całe terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z wyjątkiem morza.
Dane zgromadzone w Państwowej Ewidencji Gruntów (Art. 21. 1.) stanowią podstawę planowania gospodarczego, planowania przestrzennego, wymiaru podatków i świadczeń, oznaczania nieruchomości w księgach wieczystych, statystyki publicznej, gospodarki nieruchomościami oraz ewidencji gospodarstw rolnych.
Jakie informacje obejmuje ewidencja gruntów i budynków
Zgodnie z ustawą z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne, ewidencja gruntów i budynków jest prowadzona w systemie informacyjnym. Zgodnie z art. 20. 1. niniejszej ustawy “Ewidencja gruntów i budynków obejmuje informacje dotyczące:
- gruntów – ich położenia, granic, powierzchni, rodzajów użytków gruntowych oraz ich klas bonitacyjnych, oznaczenia ksiąg wieczystych lub zbiorów dokumentów, jeżeli zostały założone dla nieruchomości, w skład której wchodzą grunty,
- budynków – ich położenia, przeznaczenia, funkcji użytkowych i ogólnych danych technicznych,
- lokali – ich położenia, funkcji użytkowych oraz powierzchni użytkowej.
W ewidencji gruntów i budynków wykazuje się także:
1) właścicieli nieruchomości, a w przypadku:
a) nieruchomości Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego – oprócz właścicieli inne podmioty, w których władaniu lub gospodarowaniu, w rozumieniu przepisów o gospodarowaniu nieruchomościami Skarbu Państwa, znajdują się te nieruchomości,
b) gruntów, dla których ze względu na brak księgi wieczystej, zbioru dokumentów albo innych dokumentów nie można ustalić ich właścicieli – osoby lub inne podmioty, które władają tymi gruntami na zasadach samoistnego posiadania;
2) miejsce pobytu stałego lub adres siedziby podmiotów, o których mowa w pkt 1,
3) informację o wpisaniu do rejestru zabytków,
4) informację, czy wyróżniony w ewidencji gruntów i budynków obszar gruntu, w całości lub w części, objęty jest formą ochrony przyrody wskazaną w art. 6 ust. 1 pkt 1–9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2015 r. poz. 1651, 1688 i 1936 oraz z 2016 r. poz. 422),
5) wartość katastralną nieruchomości,
6) informacje dotyczące umów dzierżawy, jeżeli od wykazania takich informacji w ewidencji gruntów i budynków uzależnione jest nabycie praw wynikających z przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników, a także z przepisów o rozwoju obszarów wiejskich”.
Przeczytaj: Ewidencja gruntów i budynków – co to jest?
System informatyczny, w którym prowadzona jest ewidencja gruntów zapewnia gromadzenie, aktualizację oraz udostępnianie, w sposób jednolity dla kraju, informacji o gruntach, budynkach i lokalach, ich właścicielach oraz o innych podmiotach władających lub gospodarujących tymi gruntami, budynkami lub lokalami.
Nad prawidłowością i aktualnością ewidencji gruntów i budynków oraz gleboznawczą klasyfikacją gruntów czuwa starosta powiatu, a w miastach będących na prawach powiatu, burmistrzowie tych miast.
Dane z ewidencji gruntów i budynków udostępnia starosta.
Kto może ubiegać się o udostępnienie danych zawartych w Państwowej Ewidencji Gruntów?
O udostępnienie wypisów z rejestrów gruntów zawierających dane podmiotowe (informacje dotyczące właściciela nieruchomości, miejsce pobytu stałego lub adres siedziby podmiotu, oznaczenia ksiąg wieczystych) mogą ubiegać się:
- właściciele nieruchomości oraz osoby i jednostki organizacyjne władające gruntami, budynkami lub lokalami, których dotyczy udostępniany zbiór danych lub wypis,
- organy administracji publicznej albo podmioty niebędące organami administracji publicznej, realizujące, na skutek powierzenia lub zlecenia przez organ administracji publicznej, zadania publiczne związane z gruntami, budynkami lub lokalami, których dotyczy udostępniany zbiór danych lub wypis,
- operatorzy sieci w rozumieniu ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. z 2015 r. poz. 880, 1045, 1777 i 2281 oraz z 2016 r. poz. 903 i 1250),
- inne podmioty niż wymienione w pkt. 1–2a, które mają interes prawny w tym zakresie.
Udostępnienie danych podmiotowych uregulowane jest przez art. 24 ust. 5 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (tj. Dz. U. z 2016 r. poz. 1629).
O udostępnienie wypisów z rejestrów gruntów zawierających dane przedmiotowe, do których należą informacje dotyczące gruntów – ich położenia, granic, powierzchni, rodzajów użytków gruntowych oraz ich klas bonitacyjnych), mogą ubiegać się wszyscy albowiem dane przedmiotowe są jawne i jako takie powszechnie dostępne.(art. 24 ust.4 Ustawy prawo geodezyjne i kartograficzne, z zastrzeżeniem ust. 5).
Jakie dokumenty ewidencyjne i dla jakich celów możemy pozyskiwać w Starostwie powiatowym?
W Starostwie powiatowym możemy ubiegać się o udostępnienie następujących dokumentów:
1. Wypis z rejestru gruntów (zawiera dane podmiotowe) pozyskuje się między innymi w celu:
- założenia księgi wieczystej,
- sprostowania treści księgi wieczystej,
- zawarcia aktu notarialnego (przy transakcjach zbywania bądź nabywania nieruchomości),
- uzyskania informacji o danych przedmiotowych nieruchomości gruntowej, budynkowej, lokalowej (np.: powierzchnia, funkcja) oraz danych podmiotowych (np. imię i nazwisko właściciela bądź władającego).
2. Wypis z kartoteki budynków/kartoteki lokali zawiera dane przedmiotowe i zamawia się go między innymi w celu:
- dokonania zmian w księdze wieczystej,
- zawarcia aktu notarialnego,
- uzyskania informacji o danych przedmiotowych nieruchomości budynkowej, lokalowej (np.: powierzchnia, funkcja).
3. Wypis z rejestru gruntów bez danych osobowych zawiera wyłącznie dane przedmiotowe i zamawia się go między innymi do:
- uzyskania informacji o danych przedmiotowych nieruchomości gruntowej (np. powierzchnia, rodzaje użytków).
4. Wyrys z mapy ewidencyjnej zawierający fragment mapy ewidencyjnej i zamawiany jest w celu:
- dokonania sprostowania treści księgi wieczystej,
- zawarcia aktu notarialnego.
5. Wypis z rejestru gruntów oraz wyrys z mapy ewidencyjnej zamawiany jest, między innymi w celu:
- uregulowania stanu prawnego nieruchomości poprzez założenie księgi wieczystej dla nieruchomości,
- łączenie działek w jednej księdze wieczystej,
- zawarcia aktu notarialnego (transakcja nabycia bądź zbycia nieruchomości).
W Starostwie, w Wydziale Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej, możemy również pozyskać dla celów czysto informacyjnych, uproszczony wypis z rejestru gruntów. Dokument ten nie będzie zawierał klauzuli upoważniającej do założenia księgi wieczystej bądź dokonania zmian w księdze wieczystej.
Dokumenty tego typu są najczęściej pozyskiwane przez instytucje w celu sprawdzenia zgodności danych ewidencji gruntów z ewidencją prowadzoną przez te instytucje.
Wniosek o udostępnienie dokumentów z ewidencji gruntów i budynków
Aby pozyskać dane zawierające informacje z zakresu ewidencji gruntów należy w Wydziale Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej złożyć stosowny wniosek.
Wniosek możemy złożyć udając się do Starostwa, w którym znajduje się Wydział Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej, bądź jeżeli posiadamy dostęp do internetu, złożyć wniosek przez internet. W tym celu musimy otworzyć stronę internetową starostwa, na obszarze którego znajduje się nasza nieruchomość, i kierując się wskazówkami urzędu – starostwa, pomyślnie złożyć wniosek.
Załatwienie sprawy, pozyskanie dokumentów z operatu ewidencyjnego, jeżeli nie jest wymagane postępowanie wyjaśniające, trwa do 14 dni.
Przeczytaj: Wypis i wyrys z ewidencji gruntów i budynków – jak uzyskać?
Opłaty za udostępnienie dokumentów z ewidencji gruntów i budynków
Za udostępnienie dokumentów z ewidencji gruntów i budynków wniesiemy stosowną opłatę.
Za dokumenty w postaci drukowanej opłata wyniesie:
- Wypis z rejestru gruntów – 50,00 zł /jednostka rejestrowa gruntu.
- Uproszczony wypis z rejestru gruntów – 15,00 zł /działka.
- Wypis z rejestru gruntów oraz wyrys z mapy ewidencyjnej – 150,00 zł/jednostka rejestrowa gruntów.
- Wypis z rejestru gruntów bez danych osobowych – 30,00 zł/jednostka rejestrowa gruntów.
- Wypis z rejestru budynków lub wypis z rejestru lokali – 30,00 zł/jednostka rejestrowa budynku albo lokali.
- Wypis z kartoteki budynku lub wypis z kartoteki lokali – 20,00 zł/pozycja kartoteki budynku albo lokali.
- Wypis z rejestru gruntów oraz wyrys z mapy ewidencyjnej w postaci dokumentu drukowanego – 150,00 zł.
Za dokumenty w postaci elektronicznej:
- Wypis z rejestru gruntów – 40,00 zł /jednostka rejestrowa gruntu.
- Wypis z rejestru gruntów oraz wyrys z mapy ewidencyjnej – 140,00 zł/jednostka rejestrowa gruntów.
- Wypis z rejestru gruntów bez danych osobowych – 24,00 zł/jednostka rejestrowa gruntów.
- Wypis z rejestru budynków lub wypis z rejestru lokali – 25,00 zł/jednostka rejestrowa budynku albo lokali.
- Wypis z kartoteki budynku lub wypis z kartoteki lokali – 15,00 zł/pozycja kartoteki budynku albo lokali.
Opłatę pobiera się przed sporządzeniem i wydaniem wypisu/wypisów i wyrysu/ wyrysów z ewidencji gruntów – art. 40 d. ust. 3 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2016 r. poz. 1629).
Art. 40 j. 1. Stawki opłat za udostępnianie materiałów zasobu, określone w załączniku do ustawy, podlegają corocznej waloryzacji w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszego półrocza roku, w którym stawki te są waloryzowane, w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego, ogłaszanego komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”. W przypadku gdy wskaźnik ten ma wartość ujemną, stawki opłat nie ulegają zmianie.
Nie pobiera się opłaty za wypisy i wyrysy z operatu ewidencyjnego sporządzane i wydawane na żądanie:
- Prokuratury.
- Sądów rozpoznających sprawy, w których stroną jest Skarb Państwa.
- Organów kontroli państwowej oraz jednostek samorządu terytorialnego, w związku z ich działaniami mającymi na celu:
a. ujawnienie prawa do nieruchomości Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego w księdze wieczystej,
b. przeniesienie praw do nieruchomości Skarbu Państwa na rzecz jednostki samorządu terytorialnego,
c. przeniesienie praw do nieruchomości jednostki samorządu terytorialnego na rzecz Skarbu Państwa.
Przeczytaj: Kataster nieruchomości – co to jest?
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 17 maja 1989r. Prawo geodezyjne i kartograficzne.
- Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków.
Przeszukaj bazę 1504 okazji na zakup mieszkania na ListaPrzetargow.pl »
Foto: Fotolia