Wypis z rejestru gruntów i wyrys z mapy ewidencyjnej, zwane w skrócie „wypis i wyrys z rejestru gruntów”, to dokumenty niezbędne do przeprowadzenia wielu czynności prawnych, m.in. takich jak:
- założenie księgi wieczystej,
- postępowanie sądowe w sprawie zasiedzenia,
- ujawnienie budynku w księdze wieczystej,
- sporządzenie aktu notarialnego (np. umowy sprzedaży, umowy darowizny).
Jakie informacje zawiera wypis i wyrys z ewidencji gruntów?
Wypis i wyrys z ewidencji gruntów to dokumenty obejmujące informacje dotyczące:
- gruntów – ich położenia, granic, powierzchni, rodzajów użytków gruntowych oraz ich klas bonitacyjnych, oznaczenia ksiąg wieczystych lub zbiorów dokumentów, jeżeli zostały założone dla nieruchomości, w skład, której wchodzą grunty,
- budynków – ich położenia, przeznaczenia, funkcji użytkowych i ogólnych danych technicznych,
- lokali – ich położenia, funkcji użytkowych oraz powierzchni użytkowej,
- wpisania do rejestru zabytków,
- wartości katastralnej nieruchomości,
- umów dzierżawy, jeżeli od wykazania takich informacji w ewidencji gruntów i budynków uzależnione jest nabycie praw wynikających z przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników, a także z przepisów o rozwoju obszarów wiejskich,
- informacji, czy wyróżniony w ewidencji gruntów i budynków obszar gruntu, w całości lub w części, objęty jest formą ochrony przyrody wskazaną w art. 6 ust. 1 pkt. 1–9 Ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody.
Dane zawarte w wypisie z rejestru gruntów i wyrysie z mapy ewidencyjnej prowadzone są przez starostę za pomocą systemu teleinformatycznego, który zapewnia odpowiednie zabezpieczenie i przechowywanie danych oraz ich aktualizację.
Przeczytaj: Ewidencja gruntów i budynków – co to jest?
Informacje zawarte w operacie ewidencyjnym są jawne
Oznacza to, że każdy może żądać udostępnienia informacji zawartych w operacie ewidencyjnym za wyjątkiem dokumentów zawierających dane właścicieli nieruchomości oraz dane władających nieruchomościami będącymi własnością Skarbu Państwa.
Skąd pobrać formularz (wzór wniosku)?
Wzór wniosku “O wydanie wypisu i wyrysu z ewidencji gruntów i budynków” został określony Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 13 września 2017 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie udostępniania materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, wydawania licencji oraz wzoru Dokumentu Obliczenia Opłaty.
Wniosek „O wydanie wypisu i wyrysu z ewidencji gruntów i budynków” można pobrać ze strony internetowej Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii: POBIERZ.
Jakie pola zawiera wniosek?
Wniosek „O wydanie wypisu i wyrysu z ewidencji gruntów i budynków” zawiera następujące pola:
1. Imię i nazwisko wnioskodawcy.
2. Adres miejsca zamieszkania wnioskodawcy.
3. PESEL REGON – dane te są wymagane, jeżeli wnioskodawca jest właścicielem lub władającym nieruchomością, dla której odnosi się wniosek o wydanie wypisu o pełnej treści.
4. Oznaczenie wniosku nadane przez wnioskodawcę (informacja ta nie jest obowiązkowa).
5. Dane kontaktowe wnioskodawcy: numer telefonu / adres poczty elektronicznej (adres poczty elektronicznej nie jest obowiązkowy).
6. Miejscowość i data.
7. Adresat wniosku – nazwa i adres organu lub jednostki organizacyjnej, które w imieniu organu prowadzi państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny (należy podać adres starostwa bądź urzędu miasta na prawach powiatu, w obszarze którego położona jest nieruchomość i dla której odnosi się wniosek).
8. Oznaczenie kancelaryjne wniosku nadane przez adresata wniosku (wypełnia pracownik starostwa).
9. Przedmiot wniosku (należy zaznaczyć pole kwadratu przy opisie dotyczącym wniosku, o który się ubiegamy):
a. Wypis z rejestru gruntów – to dokument zawierający opisowe informacje o działkach ewidencyjnych, położonych w granicach jednego obrębu ewidencyjnego i wchodzących w skład jednej jednostki rejestrowej gruntów (jednej nieruchomości gruntowej), a także o podmiotach, które tymi działkami władają. Jest przeznaczony do dokonywania wpisu w księdze wieczystej.
b. Wypis z rejestru budynków – jest dokumentem zawierającym opisowe informacje o budynkach stanowiących od gruntu odrębny przedmiot własności i położonych w granicach jednego obrębu ewidencyjnego na jednej nieruchomości gruntowej, a także o właścicielu (właścicielach) tych budynków.
c. Wypis z rejestru lokali – jest dokumentem zawierającym opisowe informacje o lokalu, stanowiącym odrębna nieruchomość, a także o właścicielu (właścicielach) tego lokalu. Jest przeznaczony do dokonywania wpisu w księdze wieczystej.
d. Wypis z kartoteki budynków – jest dokumentem zawierającym opisowe informacje o budynkach położonych w granicach jednego obrębu ewidencyjnego na działkach ewidencyjnych, wchodzących w skład jednej jednostki rejestrowej gruntów (jednej nieruchomości gruntowej). Nie zawiera danych o podmiotach, które władają tymi budynkami. Jest przeznaczony do dokonywania wpisu w księdze wieczystej.
e. Wypis z kartoteki lokali – jest dokumentem zawierającym opisowe informacje o samodzielnych lokalach znajdujących się w jednym budynku. Nie zawiera informacji o podmiotach, które władają tymi lokalami. Jest przeznaczony do dokonywania wpisu w księdze wieczystej.
f. Wypis z rejestru gruntów bez danych osobowych – jest dokumentem zawierającym opisowe informacje o działkach ewidencyjnych położonych w granicach jednego obrębu ewidencyjnego i wchodzących w skład jednej jednostki rejestrowej gruntów (jednej nieruchomości gruntowej). Nie zawiera informacji o podmiotach, które władają tymi działkami, nie jest przeznaczony do dokonywania wpisu w księdze wieczystej.
g. Wyrys z mapy ewidencyjnej – jest dokumentem, którego treścią jest odpowiedni fragment mapy ewidencyjnej przedstawiający działki ewidencyjne, wchodzące w skład jednej jednostki rejestrowej (jednej nieruchomości gruntowe), w powiązaniu z działkami sąsiednimi, a także inne obiekty związane z tymi działkami, jeżeli są treścią tego fragmentu mapy ewidencyjnej, takie jak: budynki, kontury użytków gruntowych, kontury klasyfikacyjne. Jest przeznaczony do dokonywania wpisu w księdze wieczystej w powiązaniu z odpowiednim wypisem z ewidencji gruntów i budynków.
h. Uproszczony wypis z rejestru gruntów – jest dokumentem zawierającym opisowe informacje o wybranych działkach ewidencyjnych, a także o podmiotach, które tymi działkami władają. Nie zawiera adnotacji dotyczących jakości danych ewidencyjnych oraz klauzuli upoważniającej do oznaczania nieruchomości w księdze wieczystej. Nie jest przeznaczony do dokonywania wpisu w księdze wieczystej.
i. Wypis z wykazu działek ewidencyjnych – jest dokumentem zawierającym numery wybranych działek ewidencyjnych, w kolejności wzrastającej, położonych w granicach jednego obrębu ewidencyjnego, oraz numery jednostek rejestrowych gruntów, do których te działki zostały przyporządkowane. Nie jest przeznaczony do dokonywania wpisu w księdze wieczystej.
j. Wypis z wykazu podmiotów – jest dokumentem zawierającym dane określające w kolejności alfabetycznej wybrane osoby, jednostki organizacyjne lub organy, ujawnione w ewidencji gruntów i budynków, jako podmioty władające gruntami, budynkami lub lokalami, oraz oznaczenia jednostek rejestrowych gruntów, jednostek rejestrowych budynków, jednostek rejestrowych lokali oraz pozycji kartoteki budynków i kartoteki lokali, związanych z poszczególnymi osobami, jednostkami organizacyjnymi lub organami. Nie jest przeznaczony do dokonywania wpisu w księdze wieczystej.
10. Dane identyfikujące nieruchomość, której dotyczy wniosek:
- powiat,
- gmina,
- obręb ewidencyjny lub adres nieruchomości,
- nr jednostki rejestrowej lub numer działek ewidencyjnych lub numer księgi wieczystej.
W przypadku, gdy nie jest nam znany numer działki, a znamy jej położenie fizyczne, możemy odnaleźć adres administracyjny działki poprzez stronę internetową GEOPORTAL360.pl.
11. Uzasadnienie wniosku o wydanie wypisu z ewidencji gruntów i budynków zawierające dane podmiotów, o których mowa w art. 20 ust. 2 pkt. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne.
W przypadku, gdy nie jesteśmy właścicielem ani też władającym nieruchomością, powinniśmy wykazać się interesem prawnym w dostępie do danych objętych wnioskiem. Interes prawny powinien wynikać wprost z dokumentów, które powinniśmy do takiego wniosku dołączyć.
12. Osoba wyznaczona do kontaktów ze strony wnioskodawcy (informacja nieobowiązkowa): imię i nazwisko, e-mail, telefon.
13. Postać dokumentów będących przedmiotem wniosku i sposób ich przekazania – oznaczamy, w jakiej formie chcemy otrzymać dokumenty oraz w jaki sposób chcemy je odebrać:
a. Postać papierowa.
b. Postać elektroniczna
Sposób odbioru:
- odbiór osobisty w siedzibie organu,
- wysyłka na adres:
– jak w nagłówku,
– inny. - inny sposób odbioru.
14. Dodatkowe wyjaśnienia i uwagi wnioskodawcy.
15. Nazwisko i imię oraz podpis wnioskodawcy – podpis odręczny, podpis elektroniczny, podpis potwierdzony profilem zaufania ePUAP lub w przypadku składania wniosku za pomocą systemu teleinformatycznego, o którym mowa w przepisach prawa wydanych na podstawie art. 40 ust. 8 ustawy z dnia 17 maja 1898 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne, identyfikator umożliwiający weryfikację wnioskodawcy w tym systemie.
Wniosek o wypis i wyrys z rejestru gruntów należy uzasadnić podając m.in. cel, jakiemu ma służyć dokument, może to być:
- postępowanie sądowe (np. o zasiedzenie nieruchomości),
- założenie księgi wieczystej,
- zawarcie aktu notarialnego (np. umowy darowizny),
- itd.
Jak uzyskać wypis i wyrys z ewidencji gruntów?
Wypis i wyrys z rejestru gruntów to jeden z dokumentów, który można pozyskać za pośrednictwem poczty, drogą mailową, jak również za pośrednictwem ePUAP.
Aby dowiedzieć się, jak wygląda proces składania wniosku przeczytaj artykuł: Jak uzyskać wypis i wyrys z rejestru gruntów?
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne.
- Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków.
- Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 13 września 2017 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie udostępniania materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, wydawania licencji oraz wzoru Dokumentu Obliczenia Opłaty.
Przeszukaj bazę 1504 okazji na zakup mieszkania na ListaPrzetargow.pl »
Foto: Pixabay.com
3 komentarze
Super informacje. Wskazałby jeszcze konkretnie koszty z jakimi jest związane uzyskanie żądanych wniosków o wypis z ewidencji gdyż te są zależne od tego czy domagamy się wypisu wraz z wyrysem z mapy ewidencyjnej. Dodać przy tym należy, że interes prawny w uzyskaniu wypisu to nie to samo co interes faktyczny. Z tej przyczyny organy nie zawsze uwzględniają wnioski.
Wszystkie informacje bardzo pomocne jednak jeśli właścicielem działki jest więcej niż jedną osoba to gdy jeden z właścicieli potrzebuje wyrys to wszyscy właściciele działki mają składać wnioski czy tylko on ?
Wniosek może złożyć jeden z właścicieli.