Jednym z najłatwiejszych sposobów sprawdzenia cen nieruchomości na danym obszarze jest skorzystanie z Rejestru Cen Nieruchomości. Co to takiego, na ile taki rejestr jest wiarygodny i jak uzyskać z niego dane, powiemy w naszym artykule.
Czym jest Rejestr Cen Nieruchomości i kto go prowadzi?
Polskie prawodawstwo obliguje organy służby geodezyjnej i kartograficznej do udostępniania danych przestrzennych, dotyczących między innymi cen nieruchomości. Mówi o tym art. 4 ust. 1a pkt 7 Ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz.U.2023.0.1752 t.j. ze zm.). Zbiory danych przestrzennych infrastruktury informacji przestrzennej obejmują obszar całego kraju, za wyjątkiem morskich wód terytorialnych.
Krajowy system informacji o terenie, który jest częścią infrastruktury informacji przestrzennej, prowadzony jest i aktualizowany przez właściwe terenowo organy administracji geodezyjnej i kartograficznej, to jest przez właściwych starostów powiatowych, przy pomocy geodety powiatowego i pracowników starostwa powiatowego. Oznacza to, że to starosta powiatowy odpowiedzialny jest, między innymi, za prowadzenie rejestru cen nieruchomości dla podlegającego mu obszaru.
Jakie dane zawiera Rejestr Cen Nieruchomości?
Dane uwzględnione w rejestrze cen nieruchomości dotyczą przede wszystkim transakcji kupna-sprzedaży nieruchomości. Pochodzą też z wycen nieruchomości przeprowadzanych przez rzeczoznawców majątkowych. Oznacza to, że można tu znaleźć zarówno ceny faktyczne, transakcyjne, jak i ceny szacunkowe wskazywane w operacie szacunkowym. Podstawą wpisu są przede wszystkim odpisy aktów notarialnych oraz operatów szacunkowych. Notariusze i rzeczoznawcy majątkowi przekazują te odpisy staroście, który w terminie 30 dni od daty otrzymania dokumentu dokonuje wpisu wynikających z nich danych do rejestru cen nieruchomości.
Poza informacją o cenach i kwotach należnych podatków, rejestr zawiera też dane o dokumencie, na podstawie którego dokonany został zapis w rejestrze – w tym oznaczenie aktu notarialnego i dane notariusza – oraz opisy nieruchomości, z podaniem wszelkich niezbędnych informacji, jak jej położenie, numer ewidencyjny, powierzchnia, funkcja czy przeznaczenie w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Wykaz nieruchomości obejmuje wszelkie ich rodzaje, to jest nieruchomości gruntowe niezabudowane oraz zabudowane, budynki i lokale. Wskazany jest też rodzaj prawa będącego przedmiotem transakcji.
Przeczytaj: Gdzie najbardziej opłaca się inwestować w mieszkania na wynajem w Polsce?
Kto może korzystać z danych pochodzących z Rejestru Cen Nieruchomości i w jakim celu?
Przepisy wspomnianej na wstępie ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne nie ograniczają dostępu do danych zawartych w rejestrze cen nieruchomości, mogą z niego zatem korzystać wszyscy zainteresowani. Usługa jest jednak odpłatna i nie jest możliwe dowolne przeglądanie rejestru. Uzyskać można konkretne informacje opisane w składanym wniosku i w zależności od zakresu tych informacji ustalana jest opłata, zgodnie z tabelą stanowiącą załącznik do ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne.
Podmioty niebędące rzeczoznawcami majątkowymi mogą uzyskać dostęp do materiałów będących w posiadaniu powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego. Te dane udostępniane są w postaci wyciągu z rejestru cen nieruchomości bądź zbioru danych z rejestru cen nieruchomości. Rzeczoznawcy majątkowi, jeśli w związku ze sporządzaniem operatu szacunkowego wyceny nieruchomości potrzebują szerszego zakresu danych, mogą też uzyskać prawo wglądu do zbioru aktów notarialnych, orzeczeń sądowych i decyzji administracyjnych, stanowiących podstawę wpisu do rejestru cen nieruchomości.
Jak uzyskać dane z Rejestru Cen Nieruchomości?
Aby uzyskać dostęp do danych z rejestru cen nieruchomości konieczne jest złożenie odpowiedniego wniosku do organu prowadzącego rejestr. Zwykle jest to wydział związany z geodezją i kartografią we właściwym terenowo starostwie powiatowym. Obecnie możliwe jest złożenie wniosku w formie papierowej, jak i w formie elektronicznej, za pomocą portalu internetowego starostwa. Materiały o jakie wnioskujemy także możemy otrzymać w formie papierowej lub elektronicznej. Automatycznie, forma odpowiedzi jest taka sama, jak forma wniosku, jednak możemy we wniosku papierowym zażądać odpowiedzi elektronicznej, na naszą skrzynkę w platformie ePUAP lub za pomocą adresu do e-Doręczeń. Podobnie, we wniosku elektronicznym możemy zaznaczyć, że nie zgadzamy się na korespondencję elektroniczną – wtedy otrzymamy odpowiedź w formie tradycyjnej.
Formularze wniosków dostępne są na stronach internetowych właściwych jednostek organizacyjnych, jak również na ich biurach podawczych lub biurach obsługi interesantów – pod nazwą “formularz P” oraz jego załącznik “formularz P5”. Przy wypełnianiu wniosku trzeba podać cel pobrania materiałów – czy będą one wykorzystane dla potrzeb własnych, w celu wykonania wyceny, czy też dla dowolnych potrzeb, na przykład związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. W formularzu należy wskazać parametry i kryteria dotyczące wnioskowanych danych. Może to być na przykład rodzaj nieruchomości oraz okres, w jakim zachodziły transakcje, albo identyfikacja obszaru, jakiego dotyczą zamawiane dane, poprzez wskazanie numeru obrębu i działek.
Opłatę wnosi się dopiero po dokonaniu wstępnej analizy wniosku przez organ, wraz z wyceną zamówienia. Na podstawie tabeli stanowiących załącznik do ustawy Prawo Geodezyjne i Kartograficzne (Tabela 12 i Tabela 16 dotyczą danych z rejestru cen nieruchomości) określana jest stawka podstawowa, oraz współczynniki korygujące:
- LR – dotyczący liczby jednostek rozliczeniowych udostępnianych materiałów zasobu;
- PD – jeśli przedmiotem udostępnienia jest dająca się wyodrębnić część materiału zasobu, dla którego określona jest stawka podstawowa;
- AJ – dotyczy materiałów zasobu zawierających informacje nieaktualne lub o cechach zmniejszających przydatność użytkową tego materiału.
Stawkę oraz współczynniki podstawia się do odpowiednich wzorów i po ich przeliczeniu otrzymuje się konkretną kwotę, którą wnioskodawca winien uiścić na wskazane w dokumencie obliczenia opłaty konto. Po jej uiszczeniu wnioskodawca może odebrać zamówione materiały z licencją, która określa zakres uprawnień do wykorzystania tych materiałów. Czas oczekiwania na rozpatrzenie wniosku wynosi zwykle od dwóch tygodni do miesiąca.
Przeszukaj bazę 1504 okazji na zakup mieszkania na ListaPrzetargow.pl »
Zdjęcia: Pexels.com, Unsplash.com.