5/5 - (4 votes)

Jeśli jesteś właścicielem nieruchomości na wynajem i szukasz lokatora, powinieneś wiedzieć, kto szuka danego typu mieszkań, domów czy lokali. Kto, statystycznie rzecz biorąc, będzie chciał skorzystać z Twojej oferty?

Trendy na rynku wynajmu mieszkań

Jak wskazują przeprowadzane w ostatnich latach badania rynku nieruchomości (Zymetria, Otodom i inne), zainteresowanie wynajmem nieruchomości w Polsce rośnie. Jako podłoże takiej sytuacji wskazywane są zmiany demograficzne i społeczne w kraju, a także, w dużej mierze, sytuacja społeczna i polityczna na świecie i w Europie. Szczególe znaczenie ma, jak można się domyślić, wojna na Ukrainie, czyli tuż za naszą wschodnią granicą. Ten ostatni trend to nie tylko ubiegły rok – zaczął się on już w 2014 r., po zajęciu Krymu i wschodnich obwodów Ukrainy przez Rosję.

Ponieważ rośnie popyt na mieszkania na wynajem, rośnie także zainteresowanie inwestorów taką formą zarabiania na nieruchomościach. To z kolei sprawia, że podnosi się konkurencyjność ofert, oraz ich specjalizacja. Właściciele domów i mieszkań chętniej kierują swoją ofertę do konkretnej grupy docelowej, gdyż taka strategia pozwala na łatwiejsze znalezienie osób zainteresowanych (zob. „Inwestowanie w nieruchomości – najbardziej popularne strategie„).

Obszary wynajmu mieszkań w Polsce

Rynek wynajmu mieszkań w Polsce obejmuje kilka obszarów.

  • Tradycyjny najem długoterminowy oparty jest o umowę pomiędzy właścicielem (wynajmującym, którym może być osoba prywatna, lub firma) a najemcą, która najczęściej zawierana jest na okres około roku lub dłuższy.
  • Najem krótkoterminowy to wynajmowanie pokoi lub mieszkań (apartamentów) na kilka dni, w systemie quasi-hotelowym, najczęściej za pośrednictwem portali internetowych.
  • Najem socjalny oferowany jest przez instytucje państwowe, samorządowe lub współfinansowany z takich źródeł, w formie różnego rodzaju programów pomocowych.
  • Najem kwater pracowniczych – to wynajmowanie pokoi, mieszkań lub domów firmom zatrudniającym zamiejscowych pracowników.

W naszym artykule chcemy skupić się przede wszystkim na osobach zainteresowanych najmem długoterminowym oraz na przeznaczonej dla nich ofercie wynajmu.

Przeczytaj: Gdzie najbardziej opłaca się inwestować w mieszkania na wynajem w Polsce?

Kto jest zainteresowany długoterminowym najmem mieszkań?

Kto jest zainteresowany długoterminowym najmem mieszkań?

Przekrój społeczny potencjalnych najemców mieszkań w Polsce ulega zmianom. Badania z ostatnich miesięcy wyróżniają następujące segmenty osób zainteresowanych zamieszkaniem w lokalu, który nie jest ich własnością:

  • studenci, zwłaszcza w większych ośrodkach akademickich;
  • młodzi dorośli, którzy przyjeżdżają do większych miast w poszukiwaniu pracy, albo chcą się usamodzielnić;
  • małżeństwa lub samotne osoby bezdzietne w wieku powyżej 30 lat;
  • rodziny z dziećmi – zarówno z małymi dziećmi, jak i z nastolatkami;
  • osoby przyjeżdżające z zagranicy na studia, czy też w celach zarobkowych;
  • osoby przyjeżdżające z zagranicy jako uchodźcy.

Grupy te różnią się oczekiwaniami względem lokalu, w którym będą skłonni zamieszkać. Chodzi o jego standard, wielkość, lokalizację, infrastrukturę dzielnicy, w jakiej się znajduje i tym podobne cechy. Wiąże się z tym oczywiście także cena jaką będą gotowi zapłacić, choć ta uzależniona jest częściej od statusu majątkowego konkretnej osoby niż grupy społecznej, do której należy.

Portret statystycznego najemcy

Statystyczny najemca to kobieta przed czterdziestką, samotna, o wykształceniu średnim lub zawodowym, o dochodach poniżej średniej krajowej, bezdzietna, ewentualnie z psem lub z kotem. Statystyczny człowiek jednak właściwie nie istnieje. Dużą grupę najemców stanowią rodziny z dzieckiem lub z dziećmi. Zdarzają się też osoby obu płci zarabiające znacznie powyżej średniej krajowej, które z wynajmowanego mieszkania korzystają wyłącznie w czasie dni pracy lub delegacji.

Od ostatniego roku duży procent najemców stanowią osoby przyjeżdżające z objętej wojną Ukrainy. Uchodźcy ukraińscy mieszkali w Polsce już wcześniej, ale po rosyjskiej agresji w ubiegłym roku ich ilość wzrosła kilkunastokrotnie. Obecnie są to przede wszystkim kobiety z dziećmi w wieku szkolnym. Na razie pozostają na rynku, choć część z nich deklaruje chęć powrotu do swojego kraju po zakończeniu wojny. Liczebność tej grupy nie zwiększa się już tak dynamicznie, jak rok temu.

Studenci, wbrew powszechnemu mniemaniu, wcale nie stanowią dużego odsetka osób najmujących mieszkania. Może to wynikać albo ze zmniejszenia ilości miejsc na studiach w ostatnich latach, albo ze wzrostu zainteresowania najmem w innych grupach społecznych.

Przeczytaj: Wynajem mieszkania studentom – wszystko, co warto wiedzieć

Czym kierują się potencjalni najemcy?

Cel wynajmu mieszkania i motywacja, jaką kierują się osoby skłonne nająć mieszkanie, to zagadnienie, któremu warto się przyjrzeć. Dla większości najemców przyczyna jest czysto ekonomiczna – po prostu nie stać ich na własne mieszkanie. Inni świadomie wybierają najem, a nie kupno mieszkania na własność, z obawy przed obciążeniem kredytem. Zakładają jednak, że w przyszłości będą mieszkać „na własnym”. Takie podejście, że „własne jest lepsze” wciąż dominuje w świadomości Polaków i charakteryzuje większość osób w wieku poprodukcyjnym.

Młodsze pokolenia stają się stopniowo bardziej mobilne. Dotyczy to zarówno osób w średnim wieku, jak i tych dopiero wkraczających w dorosłe życie, dla których zaczyna się liczyć elastyczność, możliwość szybkiej zmiany, podążania za pracą lub innymi ważnymi dla nich sferami życia. Zwracają oni także uwagę na atrakcyjność oferty, czy łatwość znalezienia mieszkania w korzystnej lokalizacji, przy zachowaniu płynności finansowej.

Jakie czynniki decydują o wyborze konkretnej oferty wynajmu?

Kto wynajmuje mieszkania w Polsce - czym kierują się potencjalni najemcy?

Najważniejszym argumentem, jaki brany jest pod uwagę przez najemców, jest wysokość czynszu. Zwykle przeglądając oferty zakładają jakieś widełki cenowe i nie są skłonni przekroczyć górnej granicy. Takie elementy oferty jak rodzaj umowy, różne cechy mieszkania, czy charakterystyka lokalizacji mają mniejsze lub większe znaczenie w zależności od grupy społecznej, do jakiej należą najemcy.

Dla studentów na przykład liczy się dobra komunikacja, bliskość sklepów, usług, a także terenów zielonych. To, czy uczelnia, na jaką uczęszczają, znajduje się w pobliżu, jest mniej istotne. Zwracają też uwagę na układ pokoi oraz wyposażenie w sprzęty AGD i RTV, a nieco mniejszą na umeblowanie, czy standard wykończenia.

Dla osób bezdzietnych także istotna jest dobra komunikacja, co ciekawe zwracają też uwagę na design budynku i na standard wykończenia samego lokalu. Ważne jest wyposażenie w sprzęt RTV i AGD. Bliskość pracy, usług, czy terenów zielonych są na dalszych miejscach. Liczy się natomiast możliwość parkowania samochodu.

Dla rodzin z dziećmi ważnym czynnikiem jest bliskość sklepów i usług oraz szkoły lub przedszkola. Komunikacja też ma znaczenie, ale nie tak duże, jak najbliższa infrastruktura. Najemcy z tej grupy zwracają też uwagę na układ pomieszczeń i ich wyposażenie.

Przeczytaj: Jak wynajmować mieszkanie zgodnie z prawem?

Przygotuj ofertę dla konkretnego klienta

Jak widać z powyższej analizy, można sobie łatwo wyobrazić, kto będzie zainteresowany mieszkaniem, jakie mamy do dyspozycji. Jeśli w pobliżu znajdują się przystanki komunikacji miejskiej i dużo sklepów, ale budynek nie jest specjalnie efektowny i nie ma parkingu, to pewnie nie warto wykańczać mieszkania w wysokim standardzie, by przyciągnąć bezdzietne osoby pracujące. A jeśli tuż obok jest szkoła podstawowa, to pewnie łatwo będzie znaleźć chętne rodziny z dziećmi i tę właśnie cechę warto podkreślić w ofercie.

Jeśli jesteśmy jeszcze przed inwestycyjnym zakupem mieszkania, możemy zdecydować się na konkretną grupę docelową i pod jej kątem szukać mieszkania. Lokal w nowym budynku, położony w pobliżu dzielnicy biznesowej i z dostępem do parkingu, będzie w sam raz pod wynajem długoterminowy dla młodych bezdzietnych singli i par.

Warto, prezentując swoją ofertę, podkreślić jej korzystne cechy właśnie w odniesieniu do wymagań i potrzeb jednej, konkretnej grupy docelowej. Okazuje się, że tak skonstruowane ogłoszenia znajdują o wiele większy odzew, niż te, które próbują zachęcić jak najszerszą grupę potencjalnych najemców. Więcej na ten temat dowiesz się z artykułu: „Jak znaleźć najemcę mieszkania?„.

Przeszukaj bazę 1504 okazji na zakup mieszkania na ListaPrzetargow.pl »

Zdjęcia: Pexels.com

Zostaw komentarz